چگونه مي توان آمادگي روحي براي زيارت كربلا در خود ايجاد كرد؟

زيارت ايجاد پيوند و ارتباط با امام معصوم و حجت الهي است و مبدا تحولات عميق و بنيادين در زائر است . يكي از راه هاي ايجاد آمادگي روحي و مهيا شدن براي اين سفر و زيارت نوراني و معنوي آگاهي از ارزش و آثار و بركات دنيوي و اخروي و اجر و پاداش شگفت انگيزي است كه خدوند به زائر قبر پاك امام حسين –ع- عطا مي كند .
در روايتي آمده است كه حضرت صادق –ع- فرمود : والله لو اني حدثتكم بفضل زيارته و بفضل قبره لتركتم الحج راسا و ما حج منكم احد .....؛ به خدا سوگند اگر در فضيلت زيارت و فضيلت مزار امام حسين –ع- به شما مي گفتم ، به كلي حج را ترك مي كرديد و هيچ كس از شما حج نمي نمود . ( كامل الزياره ، ص 267 ) . در روايتي ديگر از آن حضرت –ع- آمده است : هر كس پياده به مزار امام حسين –ع- بيايد خداوند در برابر هر قدم هزار حسنه برايش مي نويسد و هزار گناه را از او پاك مي كند و او را هزار درجه بالا مي برد ......( همان ، ص133) در روايت ديگري آمده است : من زار الحسين –ع- عارفا بحقه غفر الله له ما تقدم من ذنبه و ما تاخر ؛هر كس امام حسن –ع- را با شناخت حق او زيارت كند خداوند گناهان گذشته و اينده او را مي آمرزد . ( همان ، ص 138 ) . بهترين راه ايجاد آمادگي روحي براي سفر كربلاء، متوسل شدن به خود حضرت ابي عبد الله الحسين عليه السلام و در خواست از خود ايشان است.
توسل به آن حضرت و به ويژه خواندن زيارت عاشورا به مدت 10 تا 40 روز به قصد مشرف شدن به كربلا معلي ان شاء الله زمينه سازآمادگي براي اين سفر روحاني است. در دعاها و زيارت هاي فراوان نيز اين درخواست مطرح شده است و چنين آمده است: }«اللهم ارزقنا في الدنيا زياره الحسين عليه السلام و في الاخره شفاعته ؛ خداوندا! در دنيا زيارت امام حسين عليه السلام و در آخرت شفاعت آن حضرت را روزي ما بفرما».
متوسل شدن به حضرت اباالفضل العباس عليه السلام و درخواست اين آرزو از آن حضرت و گفتن ذكر يا كاشف الكرب عن وجه الحسين عليه السلام، اكشف كربي بحق اخيك الحسين عليه السلام به تعداد 133 باركه عدد نام مقدس ابوالفضل عليه السلام است، ان شاء الله در تحقيق اين خواسته و آرزو و موثر خواهد بود. هر چند خود اشتياق به زيارت آن حضرت و آرزومند كربلاء بودن، خود اجري عظيم و پاداشي فراوان دارد و اگر كسي در اين اشتياق و اظهار شوق، صادق و راستگو باشد، ان شاء الله همان اجر و پاداش زيارت امام حسين عليه السلام را به او مي دهند هر چند موفق به اين زيارت نگردد.
در هر صورت آن چه مهم و اساسي است، در خط امام حسين عليه السلام بودن و پيرو راستين آن حضرت بودن و تعاليم و اهداف آن حضرت را دنبال كردن است و خود زيارت ايشان نيز در راستاي تحكيم همين پيوند و ارتباط است و به همين دليل داراي ارزش و ثواب است.
بنا به آنچه در برخي روايات آمده است خداوند در ازاي شهادت به امام حسين(ع) خصوصياتي عنايت فرموده است از جمله اين كه ايام رفت و برگشت زائر او جزو عمرش محسوب نمي شود. در مورد كساني كه ساكن كربلا هستند نيز زماني كه شخصي به قصد زيارت امام حسين(ع) بيرون مي رود تا بازگشتش جزو عمرش محسوب نمي گردد. نه همه اوقات اقامت در كربلا.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد